image/svg+xml

Noodziekenhuis

Omschrijving:Op 16 oktober 1944 opende de vereniging "Het Ziekenhuis"in Hengelo(O) i.v.m. de bijzondere tijdsomstandigheden door de 2e wereldoorlog een Noodziekenhuis in een gebouw van de Bornse Schoolvereniging aan de Pietmanskolkstraat. De beheerscommissie, het verplegend personeel alsmede het gemeente bestuur lieten zich na de officiele opening op de foto zetten.Voor de namen van alle personen tik op "2".Het Noodziekenhuis werd geopend i.v.m. plaatsgebrek in het Ziekenhuis te Hengelo(o) en beschikte over 1 kinderzaal met 4 bedden en 4 zalen met in totaal 28 bedden. Uit een gemeentelijke brief van 1 mei 1945 is gebleken dat het Noodziekenhuis per die datum werd ontruimd en dus opgeheven. Tijdens de totale tijd dat het Noodziekenhuis in gebruik was is het doorlopend geheel bezet geweest met Patienten.
Trefwoord:Openbare gebouwen
Personen:Staand: 1. J.A. Zandvoort, 2. J.H. Schabbink, 3. Dhr. Tiedeman, 4. Dokter van Blanken, 5. Dokter W. Stomps Jr., 6. Onbekend, 7. Mw. Lucas, 8. Zuster A. Bults, 9. Zuster Robbers, 10. Onbekend, 11. Dr, Zieren, 12. A. Hulshoff, 13. W.C. Koppenberg, 14. Dhr Bloemendaal, 15. Dhr. ten Napel. Zittend: 16. W.A.J. van Hal, 17. Dokter R.M.A. Panhuysen, 18. Dokter W. Stomps Sr.,19. Ds. J. v.d. Touw, 20. A. Dik, 21. Burgemeester v.d. Toren, 22 Pastoor J.H.A. Frank, 23. Dhr. Dikkers, 24. Mw. Van Vloten (directrice), 25. Mw. Burgers, 26 Ds. L. Leignes Bakhoven, en 27 Dr. Borst.
Datum:16-10-1944
Datum onzeker:Nee
Uitgever:Heemkunde Vereniging Borne
Bestandstype:Foto
Rechten:NL-BnHVB: CC:BY-NC-SA (Creative Commons: Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen)
Identifier:NL-BnHVB_FOT001477
Bron:Beeldbank Heemkunde Borne
Locaties:Borne, Pietman Kolkstraat
Collectie:Beeldbank Heemkundevereniging Borne

Er zijn nog geen reacties op dit item

Velden met een zijn verplichte velden.