image/svg+xml

Spanjaard, zestig jarig bestaan

Omschrijving:Op 18 oktober 1924 bestonden de Stoomspinnerijen en –weverijen v.h. S.J. Spanjaard aan de Stationsstraat zestig jaar. Op de foto die ter gelegenheid daarvan werd genomen staan wel driehonderd personen! U kunt hierop niet zo goed zien wie het allemaal zijn. Daarom hebben we naast de foto in een contouren tekening de mensen genummerd. De namen bij de nummers vindt u terug in de bijgevoegde lijst. U kunt deze lijst bekijken in onderzoekoverijssel.nl (zie link verder op op de pagina).Het werd die dag een uitbundig feest. Jacob Spanjaard liet het zijn werknemers er toen goed van nemen, vooral van wijn en champagne, geestrijk vocht dat de meesten niet erg goed kenden, omdat ze nu niet bepaald rijk waren. De gevolgen bleven dan ook niet uit. Zeer velen konden slechts met moeite de weg naar huis vinden (of niet vinden!). De fabriek aan de Stationsstraat was daar in 1864 gebouwd, drie jaar na de dood van de stichter van het bedrijf, Salomon Jacob Spanjaard. Deze werd in 1783 in Duitsland geboren in het Ahrtal en nam in 1828 de eerste wevers in dienst in Borne in een oud pand op de hoek Aanslagsweg-Grotestraat.
Trefwoord:Industrie, Textiel
Datum:18-10-1924
Datum onzeker:Nee
Uitgever:Heemkunde Vereniging Borne
Bestandstype:Foto
Rechten:NL-BnHVB: CC:BY-NC-SA (Creative Commons: Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen)
Identifier:NL-BnHVB_FOT000747
Bron:Beeldbank Heemkunde Borne
Locaties:Borne, Stationsstraat
Collectie:Beeldbank Heemkundevereniging Borne

Er zijn nog geen reacties op dit item

Velden met een zijn verplichte velden.